Новини

Сообщество программистов
  1. 26 червня розпочалося тестування функціональності «Армія+». Це застосунок для військовослужбовців, який Міноборони анонсувало у лютому і планує випустити цього літа. Одне з ключових завдань проєкту — перенести роботу з паперами у цифровий формат.

    «Тестувальники пройдуться по всьому функціоналу. Зокрема перевірять в роботі найбільш очікувану функцію — електронний рапорт. Можна буде створити тестовий рапорт, згенерувати потрібний шаблон, вказати покроково потрібну інформацію та відправити на підпис. І далі він вже не загубиться — дивіться статус по ньому і тримайте руку на пульсі», — зазначили розробники.

    Як проходитиме тестування

    Тестування проводиться у закритому форматі. Участь можуть взяти військові, які авторизовані в системі DELTA.

    «Очікуємо до кінця липня на чесні відгуки та рекомендації. Все побачимо та проаналізуємо», — додали розробники.

    Цього тижня DOU випустив інтервʼю з керівником директорату цифрової трансформації Міноборони Артемом Романюковим, який розповів деталі про роботу над «Армія+». За його словами, Міноборони хоче впровадити застосунок відразу в усій армії.

    «На цей реліз ми не ставимо собі за мету повністю поховати паперові рапорти, а просто даємо можливість замінити їх електронними. Це — перша в історії е-послуга в армії. Тож подивимося на динаміку та успішність, з якими електронні рапорти приживатимуться в українських військовослужбовців», — розповів він.

    Що буде в «Армія+»

    Окрім електронних рапортів, у застосунку мають бути такі сервіси:

    • електронне посвідчення військового, яке спрощує доступ до е-послуг та бойових систем;
    • комплексна база знань, яка є джерелом правдивої інформації щодо проходження служби;
    • форми зворотного зв’язку — для того, щоб держава могла оперативно реагувати на виклики, базуючись на реальних даних;
    • навчальні онлайн-курси для саморозвитку.
  2. Оприлюднили дослідження, в якому проаналізували впізнаваність українських брендів для іноземців. У переліку є й чимало ІТ-компаній. Розповідаємо детальніше.

    ⯑ Методологія

    Дослідницькі агенції Umbrella та FPA на замовлення BRAND UKRAINE у травні 2024 року опитали респондентів (повнолітніх мешканців міст) у сімох країнах — Велика Британія, Іспанія, Німеччина, Польща, США, Туреччина і Франція. Загальна вибірка склала 2806 респондентів (400 осіб на кожну країну).

    ⯑ Деталі

    На запитання «В яких галузях Україна має потужних виробників або сильні бренди?» 12% респондентів відповіли, що готові назвати саме галузь ІТ.

    Лідером за впізнаваністю став ІТ-єдиноріг родом з України Grammarly. Його знають 44% респондентів у США та 39% — у Великій Британії. У першій десятці рейтингу також — GitLab, BetterMe, Ajax, Preply.

    П’єдестал першості у різних країнах займають різні бренди й компанії. Наприклад, Ajax є брендом-лідером за рівнем впізнаваності у Франції та Туреччині. GitLab став брендом № 1 в Іспанії. У Німеччині першість розділили BetterMe та GitLab.

    Усі українські бренди, які охопило дослідження, мають здебільшого позитивне сприйняття серед іноземної аудиторії. Відсоток респондентів, які оцінили бренд позитивно, коливається від мінімальних 64% для Укрзалізниці — до максимальних 80% у Reface.


    Нагадаємо, уже два роки поспіль лідерами зростання серед найбільших IT-компаній України є продуктові. Щоб краще підсвітити, як вони розвиваються, ми вирішили започаткувати новий проєкт поряд з традиційним топ-50 — рейтинг найбільших продуктових компаній в Україні. Наразі в ньому 30 компаній, згодом плануємо більше.

    До речі, сьогодні DOU запустив окреме Product-ком’юніті. На сторінці збираємо все, що стосується цієї теми: блоги, записи івентів, топіки, релевантні новини та обговорення. А всі важливі статті та апдейти публікуватимемо в Telegram-каналі. Підписуйтесь!

  3. У Харкові облаштували Ситуаційний центр для реагування на надзвичайні події й загрози. Центр моніторить ситуацію у місті цілодобово, щоб оперативно сповіщати мешканців про небезпеку. Про це DOU повідомили у Kharkiv IT Cluster.

    ⯑ Деталі

    Центр розташовано у захисній споруді. Він об’єднує відділи моніторингу, відеоаналітики, оперативного реагування та оперативно-координаційний центр. Для отримання інформації використовують міську систему відеоспостереження.

    У рамках проєкту також повністю модернізували систему оповіщення про ракетні атаки. Це спрощує роботу служб та зменшує кількість тривог у місті.

    «Коли всі органи місцевого самоврядування, кожна територіальна громада облаштують цю систему, це дасть змогу технічно розмежувати тривоги. Нині програмне забезпечення, яке є у військових, повністю прогнозує політ ракети й потенційну зону ураження», — коментує директор департаменту з надзвичайних ситуацій Харківської міської ради Богдан Гладких.

    Ініціаторами проєкту стали Харківська міська рада разом з Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). 12 IT-компаній з Kharkiv IT Cluster фінансово підтримали проєкт і зібрали 630 тисяч гривень.

    «На ці кошти придбали 8 захищених камер, які забезпечують відеоогляд на 360 градусів. Ці технології дозволяють центру оперативно отримувати інформацію, що передається закритими каналами зв’язку та обробляється вже придбаним програмним забезпеченням», — розповіли у кластері.


    Нагадаємо, Харків постійно під загрозою російських атак. Після одного з потужних обстрілів у березні ми запитали в місцевих ІТ-компаній, як вони оговтуються після таких ситуацій та як дбають про безпеку своїх спеціалістів.

  4. Упродовж січня-червня 2024 року державний бюджет отримав $69,5 млн завдяки «податку на Google». Це на 32,6% більше, аніж за аналогічний період торік. Цю інформацію нам надали в Державній податковій службі.

    «Станом на липень 2024 року платниками ПДВ зареєстровано 125 осіб-нерезидентів, які постачають електронні послуги фізичним особам на митній території України (cтаном на ІІІ квартал 2023-го таких компаній було 96 — ред.).

    Найбільші суми задекларували такі міжнародні компанії: Google, Sony, Etsy, Apple, Meta, Amazon, eBay, Netflix, Wargaming, Valve і Xsolla. За перший квартал цього року від цих компаній разом надійшло $30,7 млн», — йдеться у відповіді на інформаційний запит DOU.

    У ДПС також поділилися обсягами «податку на Google» за різні періоди 2023-2024 років.

    Період

    Надходження

    Перше півріччя 2023 року

    $52,4 млн

    Друге півріччя 2023 року

    $57,1 млн

    Увесь 2023 рік

    $109,5 млн

    Перше півріччя 2024 року

    $69,5 млн


    ⯑ Контекст

    «Податок на Google» — це ПДВ у розмірі 20%, який мають сплачувати великі транснаціональні корпорації, не зареєстровані в Україні, з доходів від продажу електронних послуг: книг, фільмів, ігор, хмарних сховищ, ПЗ, реклами тощо. Податок запровадили у червні 2021 року, а закон почав діяти з 1 січня 2022-го. Нововведення активно критикували, адже, наприклад, в Apple заявили, що підвищать вартість послуг для українських користувачів.

    Раніше DOU разом з економістом Юрієм Гайдаєм розбирав нюанси цього нововведення, очікування та побоювання щодо його впровадження, а також аналізував перші результати.

  5. Невдале оновлення програмного забезпечення від CrowdStrike стало причиною глобального ІТ-збою 19 липня. Як наслідок, «зависли» 8,5 млн комп’ютерів по всьому світі.

    Сьогодні компанія оприлюднила розʼяснення, в якому розповіла про передумови цієї ситуації. У CrowdStrike додали, що це попередній звіт. Результатами масштабнішого дослідження обіцяють поділитися згодом.

    ⯑ Деталі

    У звіті зазначено, що 19 липня CrowdStrike випустила некоректне оновлення конфігурації для Falcon Windows, що спричинило аварійне завершення роботи (BSOD) на деяких системах.

    «Це стосується комп’ютерів з ОС Windows версії 7.11 і вище, які 19 липня перебували в мережі з 04:09 до 05:27 й отримали оновлення. На хости Mac і Linux це не вплинуло, як і не вплинуло на системи, які вийшли в онлайн вже після вказаного часу», — додали в компанії.

    Причиною стала помилка в тестовому програмному забезпеченні, яку вчасно не помітили. Проблемне оновлення швидко відкликали. Щоб не допустити таких випадків у майбутньому CrowdStrike планує покращити процеси тестування, обробки помилок і стратегії розгортання.

    Повний звіт та розʼяснення від компанії можна переглянути за посиланням.


    У цьому матеріалі ми розповідали детальніше про ІТ-збій через оновлення CrowdStrike, а також публікували поради кіберфахівців, як компаніям і користувачам покращити безпеку своїх систем.